|
|||||||
| Näsplastik Kirurgisk förändring av näsans storlek och utformning |
![]() |
|
|
LinkBack | Ämnesverktyg | Sök i det här ämnet | Visningsalternativ |
|
|
#1 (permalink) |
|
Member
Reg.datum: Oct 2010
|
Hej.
I April 2009 genomgick jag en näsoperation hos en kirurg i Sthlm. Enligt sökningar på nätet var han absolut bäst på detta och valet föll då på honom. Tyvärr skulle detta visa sig vara det största misstag "jag" någonsin begått och nu är min näsa fruktansvärt ful och kirurgen vägrar att ens besvara mina mail längre. ![]() Har i flera månader konsulterat allehanda experter på området och får nästan uteslutande rådet att anmäla kirurgen till HSAN. Helst vill jag ju inte göra detta då de (efter vad jag hört och läst) sällan ger kirurger ens en varning, och sen blir jag uthängd istället (hade jag velat ha uppmärksamhet kunde jag ju ställt upp i ett program som Extreme Makeover eller ngt istället). Detta har tärt på mig ända sedan April 2009 och jag mår sämre och sämre pga hela situationen. Är det någon som upplevt något liknande och som vet hur man går vidare i sådana här situationer? ![]() Jag hoppar verkligen det..
|
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Member
|
Hej Nikita!
Kirurgen skulle "slipa" ner 4 mm på näsbenet eftersom min näsa hade en ngt konvex profil (var nöjd med utseendet på den rakt framifrån) som jag stört mig på sedan ca 15-årsåldern och på senare år har den ju vuxit och "konvexititen" har ju då ökat. Kirurgen skissade för hand eftersom han enligt egen utsago inte arbetar med datorbilder då det ger en "orättvis" bild och handskisser ger en bättre bild av vad patienten kan förvänta sig. Hade jag tagit honom på orden där så hade jag aldrig bestämt mig för honom, han ritade nämligen fruktansvärt dåligt. Men som han förklarade och visade direkt på min näsa så trodde jag på fullt allvar att han förstod vad jag menade och ville ha. Näsan ser nu ut att vara bruten på minst två ställen; han har slipat ner massor mitt på (känner knappt ngt näsben där längre) och lämnat en stor knöl ovanför vid näsroten, samt tagit bort mer på ena sidan så jag får en stor mörk skugga tvärs över näsan samt på (min) vänstra sidan. Det ser inte klokt ut, det ser ut som en näsa man skulle be att få åtgärdad från början och det är verkligen inget man skulle betala 40.000:- i förskott för om man visste hur det skulle bli. Dessutom skulle han "definiera tippen lätt" men "tippen" är nu en liten ojämn potatisnäsa/tryne medan resten av näsan är krokig. Ser ut som en klassisk boxarnäsa. Näsan har alltså gått från lätt konvex till att bli krokig åt alla håll! Istället för en mild höknäsa har jag fått skev och bucklig näsa med kraftiga indenteringar här och var. Jag ångrar bittert den dag då jag satte foten på den kliniken. Senast redigerad av almond den 2010-10-27 klockan 20:09 |
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Gäst
|
hej tack för att du berättar, jag funderar själv på näsplastik jag har hittat en bra kirurg i usa
jag mailar han och han verkar bra, men jag har lite frågor till dig. hur blir näsans funktion efter operation, funkar näsan som vanligt, kan du känna doften av parfymer, matlukt, . är näsan hård när du tar på den. jag läser alltid att patienterna endast klagar på formen av näsan inte mer. är de bara så om näsan form blir bra så funkar allt de andra. jag har hittat en kirurg i usa för 55.000 tar han, lika mycket tar dem även i stockholm men jag ser att i usa näsan är inte svullen i flera månader som i sverige. tråkigt att de har gått dåligt för dig. har du ångrat dig att du har gjort näsoperationen?jag menar om formen ppå näsan hade blivit bra hade du blivit nöjd? eller ångrar du allt |
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Member
|
Hej!
Jag upplevde både nedsatt känsel och luktsinne efter operationen, detta har blivit lite bättre men inte helt bra. Dessutom har jag något som skaver i näsan på höger sida och om jag rör vid nästippen så känns det som om något (en benflisa?) sitter löst på högersidan och skaver inne i näsan. Har även fått flertalet vertikala rynkor på näsan eftersom kirurgen tog bort för mycket mitt på, samt röda brustna blodkärl som ger näsan ytterligare en osmickrande dimension. När det gäller svullnaden så tar det ungefär mellan ett halvår och ett år för den att lägga sig helt - det är troligare att de bilder du sett ifrån kirurgen i USA är aningen retuscherade (eller tagna efter ett år) - men för all del, jag tror också att staterna har större andel kunniga kirurger än Sverige, det beror säkerligen på att marknaden är större där. För min del önskar jag nästan att svullnaden inte hade lagt sig, för ju mer den gick ner desto tydligare framträdde alla hemska ojämnheter i min "nya" näsa. Ja, jag ångrar operationen - eller snarare valet av kirurg - grymt mycket! Hade jag som sagt vetat om vilket helvete som väntade mig så skulle jag aldrig bokat tid för konsultation ens. Men kirurgen skrattar säkert hela vägen till banken. Vad du än gör så var noga med ditt val av kirurg och klinik! Och lita inte på någon bara för att de öser extra mycket vitt över inredningen på kliniken eller spelar vidrig new age-musik i väntrummet, när det gäller dig och din kropp så ska skickligheten sitta i händerna på kirurgen - inte i inredningen. Och lägg märke till små saker, som om kirurgen låter dig tala till punkt och visar förståelse för om du är nervös inför ingreppet. Den kirurg jag hade oturen att råka ut för behandlade mig fruktansvärt dåligt, ryckte pennan ur handen på mig (när jag ville skissa för att visa hur jag tänkte) och kallade mig nedsättande för "lilla vän" osv när jag försökte ta upp problemen med honom. Jag hoppas verkligen att du har större tur med ditt val av kirurg än vad jag hade. Lycka till! Senast redigerad av almond den 2010-10-28 klockan 17:06 |
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Member
Reg.datum: May 2010
|
Jag lider med dig. Jag är själv på god väg att boka en tid för op. på Art Clinic.
Svindyrt där,men hoppas verkligen den kirurgen är seriös och skicklig. Man blir ju nojig när man hör om misslyckade operationer.....synd man inte kan se in i framtiden ibland. |
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Member
|
Ja det är verkligen inget roligt. Men jag kan säga som så iaf att det inte var Art Clinic jag opererades hos så jag kan varken säga bu eller bä om dem, hoppas bara att det går bra för dig och att du blir nöjd. Håller tummarna för dig!
Det var svindyrt hos den jag var hos också, tyvärr tror man ibland att det är dyrt för att "smakar det så kostar det" och jag litade tyvärr på de anonyma personer som på olika forum tipsade om att denne kirurg var väl värd de extra slantarna. I efterhand har jag fått reda på att det rent av kan ha varit kliniken själva som postat de flesta goda omdömena, anonymt. De skryter annars med att de inte annonserar någonstans utan att deras goda rykte sprids ändå - känns snarare som ytterligare en grej de snålar in på för att gå med så stor vinst som möjligt. Känns otroligt tarvligt om det är så. |
|
|
|
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
| Ämnesverktyg | Sök i det här ämnet |
| Visningsalternativ | |
|
|
Liknande ämnen
|
||||
| Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
| Mitt bröstben sticker ut! | Oregistrerad användare | Övrig kroppskirurgi | 4 | 2012-01-14 01:30 |
| Vill opereras, hur gör jag? | Sally | Bukplastik | 0 | 2010-02-14 14:27 |
| bröstförminskning-borde jag vänta eller göra det nu? | Oregistrerad användare | Bröstförminskning | 2 | 2009-11-09 18:19 |
| Nu är jag hemma från op på victoriakliniken! | sazza | Bröstförstoring | 5 | 2009-03-21 14:04 |
| Hjälp mig! Känns konstigt i bröstet när jag skrattar. Vad fel? | Psyk_trams | Bröstförstoring | 3 | 2009-01-14 11:54 |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:17.

Linjär visning