Gå tillbaka   Forum om plastikkirurgi & kosmetiska behandlingar > AVDELNINGAR > Plastikkirurgi > ANSIKTSKIRURGI > Näsplastik

Näsplastik Kirurgisk förändring av näsans storlek och utformning

Svara

LinkBack Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
Gammal 2011-02-25, 07:24   #1 (permalink)
Member
No Avatar

Reg.datum: May 2010
Standard Smärta efter näsoperation

Hej!

Genomgick stor näsplasik för fyra dagar sedan. Har inte haft ont alls i näsan, men däremot enormt ont (sveda) i ögonen, känns som om man har droppar syra i ögonen, samtidigt väldigt ont i halsen. Undrar om någon varit med om liknande? Är det normalt?

/ Nikita

Nikita är inte uppkopplad  
Svara med citat
Gammal 2011-02-28, 09:15   #2 (permalink)
JLR
Gäst
No Avatar

Standard

Fyra dagar sedan? Jag vet inte om det kan vara svullnaden kring ögonen som kanske klämmer åt tårkanalerna och därför svider det? Vad gäller ont i halsen så hade jag också det, mest troligt är det p g a slangen de kör ner i halsen medan man opereras. Det kan givetvis vara lite irriterande för halsen. Själv fick jag blåsor i svalget som gjorde ont (brukar få blåsor av rivsår i munnen och slangen hade rivit mig lite i svalget).
Om du ändå är orolig tycker jag du ska ringa kliniken och fråga en sköterska eller läkaren som opererade dig. Jag tror inte det är något onormalt.
Vila upp dig ordentligt nu, särskilt om du är nyopererad.

Svara med citat
Gammal 2011-02-28, 09:39   #3 (permalink)
Member
No Avatar

Standard Okej

Tack för responsen! Jag ska träffa läkaren i morgon för omgipsning, får väl fråga om det där, men det låter rimligt att tårkanalerna kommit i kläm.
Antar att man inte får se näsan i samband med omgipsning?

/ Nikita
Svara med citat
Gammal 2011-02-28, 19:19   #4 (permalink)
JLR
Gäst
No Avatar

Standard

Jodå, jag fick se näsan lite snabbt vid omgipsningen. Jag frågade lite snällt om jag fick ta ett kort på näsan för min egen dokumentation, och det gick bra. Näsan kommer vara väldigt svullen dock, så bli inte rädd eller ledsen om det inte ser ut som du tänkt dig. Det är inte säkert just din läkare tycker det är okej att du ser den, men jag ser ingen anledning till att du inte skulle få det. Lycka till!

Svara med citat
Gammal 2011-03-01, 06:05   #5 (permalink)
Member
No Avatar

Standard Oki

Oki, för just nu kan jag se att ena näsborren är betydligt större än den andre. Hoppas verkligen att det ändrar sig till det bättre. När jag tänker efter kanske jag inte vågar kolla näsan ikväll när den ska omgipsas...

Hoppas innerligt att näsan är väldigt svullen idag, och att det lägger sig mer och mer för varje dag...var det så för dig?

/ Nikita
Svara med citat
Gammal 2011-03-02, 07:39   #6 (permalink)
JLR
Gäst
No Avatar

Standard

För mig lade sig svullnaden så gradvis att jag inte lagt märke till det så mycket. Jag var rätt nöjd redan när jag tog av gipset, men nu när det gått fyra månader så ser jag klart att det är skillnad från när jag tog av gipset, det är mycket mindre svullnad nu. Hur svullnaden lägger sig beror ju också på hur du blivit opererad. För min del märkte jag att näsroten var den del som var mest svullen och jag var såklart lite orolig att det aldrig skulle lägga sig, eftersom det kändes så hårt när jag klämde och kände där, men det mesta har lagt sig nu och det känns mycket jämnare överlag.
Vad gäller att din ena näsborre är större kan jag inte svara på, det är nog bäst att fråga läkaren om det. Har han överhuvudtaget varit på näsvingarna? För så vitt jag vet är det väl det enda som kan påverka storleken på näsborrarna...

Svara med citat
Gammal 2011-03-02, 09:25   #7 (permalink)
Member
No Avatar

Standard Jo

Jo, han har opererat både näsvingarna och "den i mitten". Ser idag när jag tittar att det iofs inte är nån dramatisk skillnad, det kanske jämnar till sig när svullnaden där vid lagt sig.Hoppas det.

/ Nikita
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
You may post new threads
You may post replies