Gå tillbaka   Forum om plastikkirurgi & kosmetiska behandlingar > AVDELNINGAR > Plastikkirurgi > ANSIKTSKIRURGI > Näsplastik

Näsplastik Kirurgisk förändring av näsans storlek och utformning

Svara

LinkBack Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
Gammal 2009-09-24, 01:00   #1 (permalink)
Member
No Avatar

Reg.datum: Sep 2009
Standard Ambitiös tråd om min näsa och ev operation

Har en bred, tjock näsa. Upplever den som stötande för mig själv och då andra tycks titta på den då jag blir tilltalad. Är beredd att göra den smal. Vid tidigare konsultation med läkare, från landstinget (som ej opererar för det estetiska syftet), påstod han att det lär bli ett större ingrepp då det är främst ben som ska bort. Näsan är ej krokig, bara "tjock". Har kunnat "göra om den" i bildredigeringsprogram så jag kunnat se hur jag skulle kunna tänka mig att göra om den. Har skummat igenom många före- och efterbilder på nätet, men mestadels bara funnit bilder på krokiga näsor som gjorts raka. Jag har bifogat 2 bilder för att ni ska kunna ge mig tips om t.ex
-vart jag bör söka mig.
-vad notan kan hamna på.
-vad bör jag tänka på.
-hur stor förändrnig kan jag göra
-när jag bör göra den(helst inom ett år). Obs: jag pluggar så sommarlovet vore bra, och det skulle för min del kännas skämmigt att gå omkring i skolan med gips runt näsan. Skulle helst bara kunna komma tillbaka efter ett lov och så är den opererad och inget syns förutom eventuella blåmärken osv.
Tack för hjälpen. Kommer kolla denna tråd en gång/dagen tills jag opererat mig!
Bifogade miniatyrer
Ambitiös tråd om min näsa och ev operation-3-foere2.jpg   Ambitiös tråd om min näsa och ev operation-1-foere-copy.jpg  

Jens är inte uppkopplad  
Svara med citat
Gammal 2009-09-30, 22:26   #2 (permalink)
kille87
Gäst
No Avatar

Standard Hej Jens!

Var tycker du din näsa är för tjock? Menar du nästippen eller överdelen av näsan? I profil ser ju din näsa bra ut, så det beror ju på vad du tycker. Jag tror inte du skulle behöva göra så mycket faktiskt.

Är det bara överdelen som du tycker är tjock och vill operera så blir det nog ganska billigt skulle jag tro.

Är det både nästipp och överdelen av näsan så blir det lite dyrare.

Jag har opererat min näsa ganska nyss och det gick på 35 000 kr. Jag tog väck en puckel, tunnade ut den lite och rundade min nästipp lite.

Så jag tror inte ditt skulle vara dyrare utan ligga i den regionen +- några tusen beroende på var och hos vem du gör det.

Men skulle du gå på konultion så tror jag dom skulle säga att du skulle kunna göra överdelen av näsan lite smalare och dra in näsvingarna lite så det blir lite rundare om du förstår vad jag menar.

Mitt första tips till dig är att om du mår dåligt över detta så ska du gå och prata med en plastikkirurg, men säg inte att du mår jättedåligt pga näsan för då är du inte en lämplig kanidat för näskirurgi.

Mitt andra tips är att förändra inte näsan för mycket, särskillt inte nästippen. Du måste fortfarande se att det är du, för ändrar man för mycket så kan man må dåligt över det. Skulle du då vilja opererera dig igen så är det jättesvårt att återställa nästippen.

Har du frågor så kan du gärna maila mig på smurf_gutt@hotmail.com

Mvh Micke

Svara med citat
Gammal 2009-10-01, 22:19   #3 (permalink)
Member
No Avatar

Standard Hej Micke!

Tack för ditt svar, ypperlig info!
Näsan är bred redan från roten och även ryggen är är tjock. Läkare som tidigare tittat på mig lite snabbt har konstaterat att bland annat näshornen (benet) är "lite större". Om jag tar på mig ett par glasögon så känner jag att de inte sitter som de är ämnade att göra. Tar jag på mig ett par glasögon, gör övre delen av näsans bredd att glasögonen sitter naturligast lite högre upp på näsan och lite längre ut från ögonen, än vad de egentligen borde göra. Det är inte bara en estetisk fråga; glasögonen blir att sitta (och då klämma) på näsbenet, gör kontaktytan öm, och glasögonen sitter inte på ordentligt. Än har jag god syn och klarar mig utan glasögon, men solglasögon är något som man bör bära på sommaren, och som jag tyvärr inte "kunnat bära" sådana p.g.a detta. Dessutom står det ju inte på förrän jag kommer behöva glasögon för synens skull...

Jag har alltid haft lite svårt att andas genom näsan, alltid varit lite trögt att andras genom den. Vid konsultation med läkare konstaterade läkaren att mitt andningsproblem inte hade med att göra att den var bred. Det slutade med att jag med läkarens fulla samtycke genomförde en operation där jag minskade på nedre näsmusslorna, som av någon anledning alltid varit irriterade, röda och svullna, och som gjorde det trångt i gångarna. Det blev lättare att andas efter operationen, så det lyckades. Lärkaren tillade att eventuell avsmalning av näsan skulle kunna innebära att det blir trängre igen. Hur blev det för dig som gjorde din lite smalare? Känner du någon skillnad?

Och ang. förändring av näsan, så räds jag inte på något vis skulle se annorlunda ut, just för att det är ju bland annat det som jag vill åstadkomma, och jag skulle inte känna för att behöva dölja det heller.
Det du säger ang. att det är svårt att 'korreigera ett tidigare ingrepp', tar jag med i åtanke. Jag tänker nog gå igenom riktigt ordentligt med läkaren om hur jag vill att den ska se ut när den är klar, så att läkaren får klart för sig hur jag har tänkt mig.
Jens är inte uppkopplad  
Svara med citat
Gammal 2009-10-02, 11:22   #4 (permalink)
kille87
Gäst
No Avatar

Standard Hej Jens!

Ok, men det låter som om du redan bestämt dig nu vilket är bra.

Jag hade också svårt att andas genom näsan men det berodde delvis på att skiljeväggarna va lite sneda. Även fast jag gjorde näsan tunnare så är min andning till och med bättre än innan operationen. Jag gjorde även mina näsborrar lite större.

Att göra näsa smal behöver inte nödvändigtvis betyda att du får sämre andning, eftersom om benet är vädligt tjockt så borde det väl bara vara bra att göra det tunnare, eftersom det blir mindre ben inne i näsan. Det kankse tom är så att det ligger mycket brosk i vägen som kan störa din andning, som rensas bort under en operation.

Jag tycker du ska gå på konsultion, men innan du gör det kolla gärna lite på internet vilka som har bra omdömen. Men läs inte alla skräckhistorier, för ofta är det personer som haft orealistiska förväntningar på resultatet, och som egentligen inte har behövt operera näsan då den sett bra ut från början.

Och när du väl är på konsultion va inte rädd för att ställa frågor och komma med åsikter. Till exempel vad gäller om resultatet inte blir bra och det uppstår komplikationer? Kolla gärna upp om läkaren har många anmärkningar och varför. Vissa anmärkningar kan ha varit obefogade men att gå till en läkare med 50 anmärkningar kanske inte är så roligt.

Och om man får fråga, vilken klinik och läkare har du tänkt dig? Var bor du? Min kirurg fick jag stort förtroende för, för han är medlem i alla förbund som behövs, va trevlig och lyssnade på vad man hade att säga. Och det är ju inte ett minus att han jobbar som teamledare på Lunds Universitetssjukhus på kirurgavdelningen. Så han är både vanlig kirurg och plastkirurg vilket jag tycker är ett extra plus.

Svara med citat
Gammal 2009-10-05, 11:43   #5 (permalink)
Member
No Avatar

Standard Kollat runt på nätet...

Jag har ännu ett exempel på hur min näsa ser ut:
http://www.plastikoperationer.net/fo...-naesoperation
kolla på 5:e bilden. Ungefär så är mitt fall.

Det kan ju vara bra att gå på konsultation på den klinik man eventuellt tänkt sig genomföra operationen på. Jag bor i dels i Östergötland, dels i Dalarna, men är registrerad i Östergötland.

Mitt nästa steg nu blir ju att söka upp en lämplig kirurg/klinik. Det är inte så lätt tycker jag. Jag har skummat igenom dom vanligaste sökträffarna för näsplastik, näsoperation, näskirurgi etc... Har kikat på forum som detta och sett vad andra skrivit om vissa läkare och kliniker.
Du hittade en som verkade bra tyckte du. Det verkade toppen. Men hur går jag tillväga för att hitta en som passar mig bra, så som du tydligen gjorde? Dvs, hur gjorde du för att hitta just din kirurg?

Och finns det någon sida där man kan se lite statistik på vad andra tycker om kirurger och kliniker som gjort näroperationer? Jag känner ingen tillförlit till vad som skrivs på vanliga forum.

Du nämnde att din var "medlem i alla förbund som behövs". Vilka kvalificeringar bör en kirurg då ha? Vilka förbund ska denne vara medlem i och så vidare.
Jens är inte uppkopplad  
Svara med citat
Gammal 2009-10-05, 12:55   #6 (permalink)
kille87
Gäst
No Avatar

Standard Hej!

Dom ska vara medlem i Svensk Förening för Estetisk Plastikkirurgi och Svensk Plastikkirurgisk Förening. Är kirurgen även medlem i International Society of Aesthetic Plastic Surgery så är det ett plus.

Viktigt är att du frågar kirurgen om hur många näsoperationer hon/han har gjort? Kan jag få se före och efter bilder på andra näsoperationer du gjort? Och det viktigaste, att du går igenom i detalj hur du vill att näsan ska se ut, så skulle det hända nått (vilket inte är så stor chans) så har du ju rätt till en ny operation om resultatet inte stämmer med det ni kom överens om.

Jag hittade min kirurg genom att söka på internet. Alla plastkirurger brukar ha något negativt skrivit om sig på nätet (ofta oseriösa patienter som tror att allt ska vara på topp veckan efter). Men min hade absolut inget negativt på nätet. Den viktigaste faktorn va dock att han jobbat med ansiktsrekonstruktioner redan innan han började med plastkirurgi vilket kändes tryggt. Sen måste du känna fullt förtroende för kirurgen, känns det inte 100%, prova gå på konsultion hos en annan.

Svara med citat
Gammal 2009-12-20, 02:19   #7 (permalink)
Davidoff
Gäst
No Avatar

Standard

Hej!

Vad heter din kirurg och i vilken stad befinner han sig? Jag bor i malmö och undrar om du vet en duktig kirurg i skåne regionen?

Svara med citat
Gammal 2010-03-17, 15:41   #8 (permalink)
Member
No Avatar

Standard Var på besök

Hej! Har varit på konsultation hos Igor på Lidingökliniken och ska tillbaka dit snart tänkte jag. Jag undrar, vad spelar det för roll om kirurgen är medlem i "Svensk Förening för Estetisk Plastikkirurgi och Svensk Plastikkirurgisk Förening"? Står inget om det på deras hemsida, och jag glömde fråga det sist jag var där.
Jens är inte uppkopplad  
Svara med citat
Gammal 2010-04-01, 09:24   #9 (permalink)
Oregistrerad användare
Gäst
No Avatar

Question var gjorde du din op? E det ngn som kan rekomendera ngn bra kirurg i skkåne? Tacksam

Citat:
Ursprungligen postat av kille87 Visa inlägg
Ok, men det låter som om du redan bestämt dig nu vilket är bra.

Jag hade också svårt att andas genom näsan men det berodde delvis på att skiljeväggarna va lite sneda. Även fast jag gjorde näsan tunnare så är min andning till och med bättre än innan operationen. Jag gjorde även mina näsborrar lite större.

Att göra näsa smal behöver inte nödvändigtvis betyda att du får sämre andning, eftersom om benet är vädligt tjockt så borde det väl bara vara bra att göra det tunnare, eftersom det blir mindre ben inne i näsan. Det kankse tom är så att det ligger mycket brosk i vägen som kan störa din andning, som rensas bort under en operation.

Jag tycker du ska gå på konsultion, men innan du gör det kolla gärna lite på internet vilka som har bra omdömen. Men läs inte alla skräckhistorier, för ofta är det personer som haft orealistiska förväntningar på resultatet, och som egentligen inte har behövt operera näsan då den sett bra ut från början.

Och när du väl är på konsultion va inte rädd för att ställa frågor och komma med åsikter. Till exempel vad gäller om resultatet inte blir bra och det uppstår komplikationer? Kolla gärna upp om läkaren har många anmärkningar och varför. Vissa anmärkningar kan ha varit obefogade men att gå till en läkare med 50 anmärkningar kanske inte är så roligt.

Och om man får fråga, vilken klinik och läkare har du tänkt dig? Var bor du? Min kirurg fick jag stort förtroende för, för han är medlem i alla förbund som behövs, va trevlig och lyssnade på vad man hade att säga. Och det är ju inte ett minus att han jobbar som teamledare på Lunds Universitetssjukhus på kirurgavdelningen. Så han är både vanlig kirurg och plastkirurg vilket jag tycker är ett extra plus.

Var gjorde du din op?

Svara med citat
Gammal 2010-04-01, 09:28   #10 (permalink)
Oregistrerad användare
Gäst
No Avatar

Standard Bra kirurg i skåne? ngn som vet?

Varför skriver inte alla ni som har gjort näsplastik: Var ni har gjort den och om ni skulle rekomenderadenne kirurg vidare. Vi som funderar på op hadde uppskatat detta enormt.
Kram från skåne

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
You may post new threads
You may post replies