Gå tillbaka   Forum om plastikkirurgi & kosmetiska behandlingar > AVDELNINGAR > Plastikkirurgi > KROPPSFORMANDE KIRURGI > Övrig kroppskirurgi

Övrig kroppskirurgi Övriga behandlingar och frågor om kroppskirurgi.

Svara

LinkBack Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
Gammal 2009-02-20, 02:37   #1 (permalink)
Oregistrerad användare
Gäst
No Avatar

Unhappy Mitt bröstben sticker ut!

Det är så att övre delen av mitt bröstben på högra sidan går ut en liten bit. Jag har inget minne av att det har varit så här hela mitt liv men det är precis som bröstbenet har vinklats utåt med åren eller i samband med en olycka eller liknande. Det syns inte överdrivet mycket men i samband med min sport handboll gör det ont då man ofta får en smäll rakt på en när man ska försvara. Detta gör även att bröstet lägger sig en aning fel, alltså att bröstet inte kan "börja" lika långt in mot mitten som det andra. Detta har varit ett problem för mig nu i några år och jag kommer ihåg att jag som runt 14-års ålder besökte en läkare men som då sade att det kommer växa till sig. Jag har länge funderat på om det kan ha hänt under någon fysisk aktivitet eller om det bara har växt på det viset. Jag har funderat på om det går att lösa med operation. Det kan ju vara så att min högra del av bröstkorgen helt enkelt är placerad så. Jag har aldrig kommit underfund med hur det ligger till och aldrig heller hört om ett liknande problem.

Svara med citat
Gammal 2009-03-04, 21:59   #2 (permalink)
Veronica
Gäst
No Avatar

Angry

Citat:
Ursprungligen postat av Oregistrerad användare Visa inlägg
Det är så att övre delen av mitt bröstben på högra sidan går ut en liten bit. Jag har inget minne av att det har varit så här hela mitt liv men det är precis som bröstbenet har vinklats utåt med åren eller i samband med en olycka eller liknande. Det syns inte överdrivet mycket men i samband med min sport handboll gör det ont då man ofta får en smäll rakt på en när man ska försvara. Detta gör även att bröstet lägger sig en aning fel, alltså att bröstet inte kan "börja" lika långt in mot mitten som det andra. Detta har varit ett problem för mig nu i några år och jag kommer ihåg att jag som runt 14-års ålder besökte en läkare men som då sade att det kommer växa till sig. Jag har länge funderat på om det kan ha hänt under någon fysisk aktivitet eller om det bara har växt på det viset. Jag har funderat på om det går att lösa med operation. Det kan ju vara så att min högra del av bröstkorgen helt enkelt är placerad så. Jag har aldrig kommit underfund med hur det ligger till och aldrig heller hört om ett liknande problem.
Det verkar som att vi har exakt likadana problem. Mitt bröstbensticker också ut vilket gör att mitt ena bröst är mer den på ena sidan. Jag tror jag har haft denna vridningen sen jag föddes. När jag har frågat skolsyster om vad det är för något har hon bara svarat att det inte kommer synas när jag väll fått bröst. Visst det syns inte lika mycket nu som när jag var liten, men jag vill veta vad felet är och jag trivs verkligen inte med denna bulan! Jag skulle också gära vilja veta om det går att göra åt det. Hoppas vi kan få ett svar. // Veronica

Svara med citat
Gammal 2010-07-11, 17:11   #3 (permalink)
robin
Gäst
No Avatar

Standard hej

Jag är en kille som också har ett sånt här problem, men min bröstkorg går ut en bra bit på vänster sida. Vid hög ansträngning kan jag få svårt att andas, har ju så klart försökt att få svar på vad detta är. De sjukhus jag har besökt är i Värnamo och de dom har sagt är att detta har kommit med åldern eftersom inte hade detta innan. Men jag är bara 19år och det är en rätt jobbig sak att ha det så här eftersom utseende är en stor grej tycker jag. Men jag har fått veta att detta inte går att operera eftersom det sitter så nära hjärtat. Jag har också fått höra att man ska tränna så att bröst musklerna gör att det inte kanske syns lika mycket. Har också genomgått två rönkningar, den doktor jag har haft har sagt att allt ser normalt ut, å jag undrar hur fan allt kan se normalt ut :S. måste ju finnas något som kan hjälpa att man blir av med detta.

Svara med citat
Gammal 2010-07-15, 18:07   #4 (permalink)
Oregistrerad användare
Gäst
No Avatar

Standard en som förstår

Hej, Har samma problem som er, har också ett bröstben som sticker ut på högersida.. har stora problem med det, kan inte ha alla kläder, underkläder eller badkläder. Plus att det gör jätte ont att ligga på mage eller om jag får nått rakt på bröstbenet.. Har varit till massvis med läkare, men alla säger att man inte kan göra nån operation eftersom det sitter för nära lungor & hjärta. De menar att man måste lära sig att leva med detta problem. Men det är inget jag tänker göra så jag kommer göra allt för att fixa till det här och nu vet jag att jag inte är ensam om det här. / mikaela

Svara med citat
Gammal 2012-01-14, 02:30   #5 (permalink)
Oregistrerad användare
Gäst
No Avatar

Standard Lite svar :)

Ni har typ nån slags trattbröst fast utåt och man kan så klart operera det men det är inte många som kan det. Det är väldigt få som kan göra det och det är mycket lättare att operera om man har bröstkorgen inåt. Men förstår att ni inte vill ha så. Lider med er. (-_-)

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
You may post new threads
You may post replies