-
Länk till inlägget
MagdalenasbrostAnonym frågeställare1Hej!
Jag är 19 år gammal och har varit missnöjd med storleken av mina bröst under hela min tonårsperiod och vill gärna göra en bröstförstoring när jag fyllt 20.
Jag har läst mycket på nätet om bröstförstoringar och såg på ett forum att en kvinna undrade varför läkare frågar om man har bröstcancer i släkten när man är på konsultation. Jag har själv aldrig varit på konsultation och vet inte om läkarna alltid frågar detta.
Min mamma fick bröstcancer när hon var 33 år gammal och överlevde tyvärr inte. Kan detta sätta käppar i hjulet för mina operationsplaner? i sådana fall, varför?
Tack på förhand
Magdalena
1Tips! Klicka här för att hitta din klinik1Answer LinkHej!
Vid konsultationen är det normalt att fråga om man har något i den egna sjukhistorien eller om det finns några ärftliga sjukdomar.
Att bröstcancer debuterar vid 33 års ålder är ovanligt och det finns nog troligen en ärftlig komponent här.
Man skall utreda detta innan operation tycker jag för att ha en utgångsbild av dina bröst och dessutom bör du konsultera en bröstcancerkirurg avseende provtagning för att se om du är bärare till någon gen som kan ge bröstcancer.
MVH
Per Windh
Dr. Per Windh, Leg. läk, Specialist i Plastikkirurgi, medlem i Sveriges läkarförbund, Svensk Plastikkirurgisk Förening och Svensk Förening för Estetisk Plastikkirurgi. Verksam vid Art Clinic
Du måste vara inloggad för att ställa en fråga!
Plastikoperationer.net